46% от българите в градовете са ползвали потребителски кредит, а 1/3 имат намерение да изтеглят кредит, сочи проучване на Райфайзенбанк

13 декември 2007
Изискването за по-малко документи при кандидатстване за кредит е сред водещите фактори за избор на банка, според 49,7%
Българите взимат заем за ремонт и покупка на кола
Стабилно търсене на потребителските кредити
Българите демонстрират висока склонност да ползват потребителски кредити - 46% от градското население вече е теглило потребителски кредит през последните 5 години, а около една трета възнамеряват да изтеглят потребителски кредит още в рамките на следващата година. Това показва проучване на Агенция Прагматика, проведено по поръчка на Райфайзенбанк. Изследването е проведено през месец ноември 2007г. сред населението между 18 и 60г. в градове с над 25 000 жители.
Популярност на потребителските кредити
Потребителските кредити са един от най-популярните банкови продукти (след дебитните карти), което става ясно от факта, че близо половината от интервюираните са теглили кредит през последните 5 години. Нещо повече, изследваните лица демонстрират висока склонност да повторят избора си на този банков продукт - 55.7% от ползвалите кредит заявяват, че имат намерение отново да изтеглят.
За разлика от потребителските кредити, кредитите с ипотека не са сред най-често ползваните предложения на банките - този продукт се счита за по-подходящ при по-крупни разходи, като закупуване на имот (47.8%), развитие на бизнес (22.9%) и строеж (22.9%).
Българите теглят кредити за ремонт и кола
Българите взимат заем за повече от една цел, но най-вече за ремонт (49,5%) и обзавеждане (41,8%).
На една от челните позиции (41.2%) се нарежда и желанието за покупка на кола чрез потребителски кредит. Закупуването на имот, желанието за развитие на бизнес и намерението да строят реализират съответно 36%, 23,3% и 17,7%.
Българите обаче не взимат заем за почивка или екскурзия – едва 6,5% от теглилите кредит заявяват, че биха го използвали с тази цел.
Като цяло най-важният фактор, от който се ръководят хората при избор на банка са размерът на лихвите, годишните такси, таксите за обслужване (85% от интервюираните). За 50% от хората водещ фактор е опростената и бърза процедура – най-вече изискването за малък брой документи.
Райфайзенбанк на пазара на банкиране на дребно
Райфайзенбанк е утвърдена финансираща институция в кредитирането на българските домакинства, като иновативните финансови продукти, които банката разработва специално за пазара на банкиране на дребно, допринасят за водещата й позиция.
Такъв е и стартиралият преди броени дни «Кредит срещу лична карта», който предлага бързо финансиране в размер на до 30 000 лв. или до 20 000 лв. в зависимост от осигурителния доход на кредитоискателя, при опростена процедура и само срещу лична карта. С новия си «Кредит срещу лична карта», Райфайзенбанк улеснява максимално гражданите, които искат бърз и лесен достъп до финансов ресурс, като премахва изискването на различни документи при кандидатстване за кредит, което е и един от водещите фактори при избор на банка, както посочват близо 50% от участниците в проучването.
Веригата от уникалните за България жилищни центрове подпомагат гражданите лесно и удобно да минат през етапите на придобиване на собствен имот. Международната кредитна карта с чип Billa Visa-Classic, която Райфайзенбанк предложи на своите клиенти - физически лица, е първата ко-брандирана кредитна карта с чип на нашия пазар. Тя дава редица отстъпки и предимства за притежателите й преди Коледно-Новогодишните празници – 7% отстъпка за всички покупки от магазините Била за 7 седмици, в рамките на промоция до 31 декември 2007 г.