Татяна Иванова - Новото нормално е изцяло дигитално потребление на банкови продукти и услуги

22 април 2025
„Българският банков пазар е един от най-конкурентните и динамични сектори в страната, като по отношение на скорост за навлизане на нови дигитални продукти и технологични иновации се развива с много бързи темпове, които го доближават до дигиталната зрялост на пазарите в страните от Централна Европа.“ Това сподели Татяна Иванова, изпълнителен директор „Дигитализация, данни и операции“ на ОББ и иновационен лидер на KBC Group в България по време на събитието Investing in our future, организирано от Дарик Бизнес Ревю. То се проведе на 15 април в 2020 Event Space в София.
Основни теми на третото издание на събитието бяха зелените инвестиции, дигитализацията, устойчивото развитие и променящата се работна среда. Като един от ключовите говорители, Татяна Иванова представи тенденциите в дигитализацията на банковия сектор и отговори на въпроси, свързани с навлизането на изкуствения интелект в банковата дейност, обхвата на услуги, които банките предоставят онлайн на своите клиенти, готовността на банките за въвеждането на еврото в България и др.
Като пример за изпреварващо въвеждане на технологични иновации в страната тя даде въвеждането на незабавните плащания, което в България е факт вече 3 години, а регулацията в ЕС регулацията за СЕПА незабавни плащания стана факт от началото на тази година. „Новото нормално е изцяло дигитално потребление на банкови продукти и услуги. От това да станеш дигитално клиент, да откриеш с няколко клика своята банкова сметка, да заявиш и получиш потребителски кредит, и дори дигитална ипотека. Всичко това се случи в рамките на последните четири години и е резултат от значителните инвестиции на целия банков сектор в страната в дигитализацията на основни банкови продукти.“, добави иновационния лидер на KBC Group за България.
Според нея, ролята на изкуствения интелект във финансовата сфера ще продължи да нараства, като благодарение на него ще бъдат предлагани все повече продукти и услуги, за които не е необходима намесата на служител. Като пример тя посочи използването на AI от ДЗИ при обработката на каско щети, който позволява на клиентите само с няколко клика да прикачат снимки на своята щета и в рамките на около 30 минути от подаването на претенцията, да получат предложение за парично обезщетение или възлагателно писмо за ремонт на колата в сервиз и така да си спестят цялото време за уреждане на огледи, попълване на документи на хартия и т.н.
Що се отнася до дигиталния асистент на ОББ, Кейт, който съвсем скоро навърши 3 години, Татяна Иванова подчерта, че той достига нива на автономност от около 68% и е спестил средно на месец време, което се равнява на работното време на 23 служители на банката.
„Кейт е много ефективна в управлението на промяната. Ние имаме много положителен пример за начина по който дигиталният ни асистент помогна на клиентите, които преминаха през процеса на интеграция през изминалите две години с отговори на различни запитвания. Тя ще бъде ключов помощник и по време на прехода към евро с готовност да поеме въпросите, които ще възникнат у клиентите в преходния период.“, сподели иновационния лидер на KBC Group за България, в отговор на въпрос, свързан с готовността на банките за въвеждането на еврото и ролята на дигиталния асистент при обслужването на клиентите в този процес.
Форумът Investing in our future на Дарик Бизнес Ревю се организира с партньорството на ОББ.